A csatorna története 1870-ben kezdődött, amikor az amerikai haditengerészet két hajóját a Darien-földszoroshoz rendelték - ez a keskeny földsáv köti össze a két Amerikát-, hogy jelöljék ki a csatorna helyét. A cél egyértelmű volt: New Yorktól San Franciscóig az út a Horn-fok megkerülésével 20 800 kilométer, és egy hónapot vesz igénybe. A csatorna megépítésével 8000 kilométerre rövidíthető. Az építés nehézségei azonban az első pillanattól fogva nyilvánvalóak voltak. Amikor az 1850-es években vasútvonalat vezettek át ezen a keskeny földsávon, öt évbe telt a megépítése, és a becsült költségek hatszorosába került. Az építkezésen emberek ezrei haltak meg kolerában, sárgalázban és himlőben.
Mielőtt azonban az Egyesült Államok további lépéseket tehetett volna, francia pénzemberek egy csoportja koncessziót szerzett a Colon-Panama csatorna megépítésére. Ferdinand de Lesseps mérnököt bízták meg a munka irányításával, aki diplomata és politikus is volt; nevét a Szuezi-csatorna tette ismertté. Lesseps 1880-ban megérkezett Panamavárosba, és rövid helyszíni szemle után úgy döntött, a Chagres-folyó és a Rio Grande mentén fogja vezetni a csatornát, a tenger szintjének magasságában kötve össze az Atlanti- és a Csendes-óceánt, pontosan követve a vasút vonalát. Alighogy megkezdődött azonban az építkezés, egyik munkás a másik után halt meg. Panama pokoli hely volt, a világ egyik legegészségtelenebb vidéke: moszkitók milliói nyüzsögtek a mocsarakban, és a korabeli orvostudomány nem volt elég fejlett, hogy megelőzze a betegségeket. A csatorna építésén dolgozott egy ideig Paul Gauguin is, aki 1887-ben érkezett ide nagy reményekkel, földet is akart vásárolni. De rövidesen meggyűlölte a helyet, az embereket, és amint elegendő pénzt keresett, tovább is utazott Martinique-ra.
1889-ben de Lesseps cége csődbe ment, és a tengerszint magasságában vezető csatorna ötletéről is bebizonyosodott, hogy gyakorlati szempontból nem a legszerencsésebb. Ferdinand de Lesseps-t korrupcióval vádolták, a cég csődje francia belpolitikai botránnyá dagadt, melybe több kormány is belebukott. Összesen 287 millió dollárt költöttek az építkezésre - ez jóval több, mint mennyit egy vállalkozásra békeidőben valaha is szántak -, és legalább 20 000 ember vesztette életét. Eközben összesen 30 kilométernyi csatornát ástak ki. Megalázó kudarc volt ez Franciaország számára.
A százafordulón az Egyesült Államok újból érdeklődni kezdett a csatorna ügye iránt, és tárgyalásokat kezdett a kolumbiai kormánnyal, ugyanis Panama akkor Kolumbia fennhatósága alá tartozott. A kolumbiaiak nem voltak hajlandóak elfogadni a javasolt szerződést; ezután Theodore Roosevelt elnök hallgatólagos egyetértésével egy panamai csoport kikiáltotta Panama függetlenségét. Washington két napon belül elismerte az új panamai kormányt. Roosevelt egyezséget kötött az új kormánnyal a csatornáról - 10 millió dollárban állapodtak meg, illetve 1913-tól évente fizetendő 250 000 dollárban.
A legelső és legégetőbb feladat az volt, hogy le kellett küzdeni a Panamában dúló járványos betegségeket. Egy katonaorvost, William Gorgas ezredest jelölték ki az egészségügyi intézkedések végrehajtására. Nagyrészt Gorgasnak volt köszönhető, hogy a Stegomyia fasciata nevű mosz kitófaj kurtásával Kubában sikerült megszüntetni a sárgalázat. Miután ezt a fajt, és a maláriát terjesztő Anopheles moszkitót is kiirtották Panamában, sikerült megteremteni a kedvező feltételeket.
Ferdinand de Lesseps-től eltérően az amerikai mérnökök meg sem kísérelték a tengerszint magasságában megépíteni a csatornát. Ők több zsilipkaput terveztek, ami sokkal gyakorlatiasabb megoldás. De még így is óriási mennyiségű földet kellett kiásni. A legnehezebb,12 kilométeres szakasz Culebránál húzódott (a mai Gaillardnál), Bas Obispo és Pedro Miguel között. Itt 6000 embernek kotrógépekkel és robbanóanyagokkal egy hegyen kellett átvágna magát. Hét évig tartott, és 28000 tonna dinamitot használtak fel hozzá, ami több, mint az Egyesült Államok háborúiban összesen felhasznált robbanóanyag.
A legnagyobb problémát az okozta, hogy a szikla nem volt elég stabil. Ahogy mélyíteni kezdték a kanyont, omlásnak indult a sziklafal. A törmelék a már kivájt csatorna aljára hullott, helyenként hat méteres rétegben felhalmozódva. Mindent megpróbáltak, hogy megakadályozzák az omlást, még egy betonréteggel is bevonták a sziklafalat, de minden kísérlet csődöt mondott. A beton is szétmorzsolódott és leomlott, a sziklával együtt. Az egyetlen megoldásnak végül az bizonyult, hogy az eredetileg függőlegesnek szánt falakat enyhe lejtésűre készítették. A csatorna két végén elhelyezkedő zsilipkamrák, melyek a leghatalmasabb valaha is épült ilyen szerkezetek, önmagukban is csodálatra méltóak. Ha oldalukra állítanánk őket, magasabbak lennének, mint a legtöbb manhattani felhőkarcoló, az Empire State Building és a World Trade Center kivételével. Ugyanakkor ezek nem egyszerűen épületek, hanem bonyolult gépezetek, melyeknek olyan simán és precízen kell működniük, mint egy varrógépnek. Építésük 1909 augusztusában kezdődött, és négy évig tartott.
A zsilipkapuk betonból készültek, melyeket hatalmas faformákban öntöttek ki. Mindegyik kamra padlózata 4-6 méter vastag, a falak legalul 15 méter vastagok, majd lépcsőzetesen vékonyodnak, legfölül már csak 2,5 méteresek. A teljes felhasznált betonmennyiség 3 millió köbméter volt. A beton ma is kifogástalan állapotban van.
A kamrák fala nem tömör, hanem járatok szövik át, melyeken átfolyva a víz megtölti, illetve kiüríti a kamrákat. A víz a Gatún- és a Miraflores-tóból érkezik, a kamrák alján folyik be hetven nyMáson, és lágyan megemeli a hajókat. Ugyanilyen nyílásokkal lehet lecsapolni a kamrákat, és alacsonyabb vízszintre helyezni a hajókat, ha ellenkező irányba haladnak. A víz áramlását acélkapuk szabályozzák, melyek görgőscsapágyakon mozognak.
Minden kamra végén hatalmas, több száz tonnás kapu van. Az acélgerendákra szegecselt acéllemezekből készült kapuszárnyak összecsukva egy lapított „V" betűt formáznak. A kapuk a vízben lebegnek, így a lehető legkisebb nyomást fejtik ki a sarokvasakra. A kapuszárnyak 19,5 méter szélesek és 2 méter vastagok, magasságuk a pozíciótól függően változik. A legnagyobb kapu Mirafloresnél 24,6 méter magas és 745 tonnát nyom.
A zsilipkamrás csatornák éltető eleme a víz. Mivel Panamában gyakoriak az óriási esőzések, a legutóbbi időkig soha nem állt fenn annak a veszélye, hogy a csatorna esetleg kiszáradhat. A tavak vízellátása azonban a környező esőerdőktől függ. Az őserdő a nagyfokú irtás miatt egyre kevésbé tud hatalmas szivacsként működni, és így egyre kevesebb víz jut a tavakba. Mind aggasztóbb, hogy a vízhiány kockáztatni fogja a csatorna működőképességét.
A gatúni túlfolyón átömlő vizet elektromos energia termelésére is használják, a csatorna minden gépezetét ez az áram működteti - a zsilipkapukat és a speciálisan megtervezett kis lokomotívokat is, melyek a zsilipkamrák tetején lefektetett síneken futnak, és a hajókat vontatják. A hajók saját meghajtással nem haladhatnak át a zsilipeken, mivel átszakíthatnák a biztonsági láncokat.
A lokomotívok kivételével mindent úgy terveztek, hogy egyetlen ember és egyetlen műszerfal irányíthassa. A kapcsolók csak egy meghatározott sorrendben működtethetők, így nem történhet meg, hogy például a víznyomással szemben akarnák kinyitni a zsilipkapukat.
Mindennek köszönhetően a csatorna óramű pontossággal működik, mióta csak 1914. január lén minden különösebb ceremónia nélkül áthaladt rajta az első hajó: az Alexandre la Valley nevű francia darushajó. A Cristobal, egy cementszállító hajó volt az első óceánjáró, mely óceántól óceánig utazott augusztus 3-án, és az Ancon volt a legelső személyszállító hajó, mely áthaladt a csatornán, augusztus 15-én. A culebrai árok azonban még mindig problémát jelentett, és októberben egy óriási beomlás az egész csatornát eltorlaszolta.1915-ben további omlások történtek, és a kotrás ezen a szakaszon mind a mai napig folytatódik.
Tíz év elteltével már évente több mint 5000 hajó közlekedett a Panama-csatornán, 1939-re ez a szám elérte a 7000-et, a II. világháború után megkétszereződött, a hetvenes évek elejére pedig már 15 000 volt. A legnagyobb áthaladási illeték, melyet hajóra valaha is kiróttak, a Queen Elizabeth II. által 1975 márciusában kifizetett 42 077,88 dollár; a legkisebb 36 cent, ezt Richard Halliburtonnak kellett fizetnie, aki a huszas években átúszta a csatornát. Engedélyt kapott a hatóságtól, hogy a zsilipkapukon is átúszhasson, és mint minden más „vízijárműnek", neki is a súlya szerint kellett fizetnie az illetéket.
A Panama-csatorna megalkotói
Egy olyan nagyszabású vállalkozás végrehajtása, mint a Panama-csatorna nagy formátumú személyiségeket kíván. Négy ilyen ember vett részt a mukában.
Theodore Roosevelt
Ha egyvalakit akarnánk megnevezni, mint a csatorna megalkotóját, mindenképpen Roosevelt elnök lenne az. Célja az volt, hogy az Egyesült Államokat világhatalommá, a Csendes-óceán partjainak uralkodó erejévé tegye.
Mint haditengerészeti államtitkár, mint New York állam kormányzója, és később mint elnök
lelkes kampányt folytatott a csatorna érdekében, bár eleinte hosszú évekig úgy vélte, nem Panama, hanem Nicaragua területén kell majd áthaladnia. Elnökként beleegyezett a panamai helyszínbe; a Kongreszszussal szembeszállva egyetlen emberre, George Goethalsra ruházta rá az építkezés irányításának jogát.
Habár a csatorna kivitelezése alatt három elnök váltotta egymást, Roosevelt volt az, aki meggyőzte a közvéleményt a vízi út fontosságáról. „A Panama-csatorna igazi megépítője Theodore Roosevelt volt" - mondta egyszer Goethals. „Akkor sem lehetne inkább az ő alkotása, ha saját kezével ásott volna ki minden maroknyi földet".
John Frank Stevens
Stevens mérnök vasútvonalak építésével már nagy hírnevet szerzett magának, amikor Roosevelt 1905-ben megbízta a csatorna kivitelezésének vezetésével. Steeens 1886-ban megépített egy 610 kilométeres vasútvonalat, mely mocsaras és fenyves területen haladt át Michiganben. Túlélt minden betegséget, az indiánok és a farkasok támadásait, és a csikorgó észak-amerikai telet.
Amikor kinevezték az építkezés élére, Stevens meglehetősen zavaros helyzetbe csöppent; a munka kezdete óta eltelt egy év, elköltöttek 128 milfió dollárt, de alig tudtak felmutatni valami ere<-lménvt. Nem volt átfogó terv, szervezetlenül folyt a munka. A Panamába szállított építőanyagok halomban hevertek, a mérnökök menekültek az építkezésről. Kevés volt az élelem, pusztítottak a jánványok, a munkaerkölcs mélyponton volt.
Stevens leállította a munkálatokat, és szercezni kezdett: elrendelte az egészségügyi ellátás javítását, újraszervezte a vasútvonalakat, melyek kulcsfontosságúak voltak a kiásott föld elszállításához, építtetett egy hűtőházat az élelmiszer tárolásához, rendes lakóhelveket a mérnökök számára, akik ezentúl a családjukat is magukkal hozhatták, baseballpályákat és klubházakat a munkásoknak, és végül sikerült is egészséges közösséget teremtenie.
Stevens keményen küzdött azért, hogy a csatorna zsilipekkel épüljön meg, és végül elérte, amit akart. 1906-ban ő üdvözölte Rooseveltet, amikor felkereste az építkezést. 1907 februárjában aztán Stevens hosszú levelet írt az elnöknek, melyben fáradtságról panaszkodott, és az állandó kritikákról. Kérte Rooseveltet, hogy mentse fel egy időre, de az elnök végleges felmondásnak tekintette a levelet, és azonnal elfogadta.
George Washington Goethals
Stevens utódja George Goethals utász alezredes lett. Roosevelt őt nevezte ki a hét főből álló bizottság élére, melynek felállításához a Kongresszus mindenáron ragaszkodott.
Amikor Goethals megtekintette Stevens társaságában a munka állását, tisztelettel nyilatkozott elődje művéről: „nekünk nem maradt más feladatunk, mint hogy folytassuk az eddigi szép munkát".
Goethals merev, keményen dolgozó ember volt, határozott és energikus, a legtöbben nem szerették, de jól választotta meg az embereit, és bánni is tudott velük. Minden vasárnap délelőtt fogadta azokat, akiknek bármilyen panasza vagy gondja volt, egyszerre játszva a gyóntató és a bíró szerepét. Sikerült is elnyernie a munkások támogatását, ami nélkül a csatorna soha nem épült volna meg. Goethals legyőzhetetlen volt. Amikor a culebrai árok fala ismételten beomlott, tönkretéve több hónapi munkát, Goethals azonnal a helyszínre sietett. „Most mit csináljunk?" - kérdezték tőle. Ő csak annyit felelt: „Kiássuk újra." Meg is tették, amíg csak el nem készült a csatorna.
Dr. William C. Gorgas
A mérnökök minden munkája hiábavaló lett volna dr. Gorgas segítsége nélkül, akinek sikerült leküzdenie a Panamában pusztító járványos betegségeket.
Stevens és Roosevelt támogatásával Gorgas kiirtatta a moszkitókat, melyek a betegségeket terjesztették. Gorgas ellenlábasai azt állították, ezzel csak a pénzt pocsékolja, de végül neki lett igaza. Érkezése után 18 hónappal a sárgaláz megszűnt, és a maláriás megbetegedések száma is egyre csökkent.
Gorgas csatornákat, járdákat és kórházakat építtetett. Az országot, mely de Lesseps reményeinek sírgödre lett, aránylag egészségessé varázsolta,ami a történelem egyik legnagyobb közegészségügyi győzelme.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése