Earn 50$

2009. május 18., hétfő

A Sargada Familia

Barcelonában immár több mint száz éve épül egy templom.A hatalmas és fantasztikus,befejezetlen épület egy épitész megvalósulatlan álma,akit a képzelete túlságosan elragadott.A Sagrada Familia syékes egyház épülete a vilagon semmihez sem hsonlitható,oszlopai megdőlnek és ágakat hajtanak,mint a fák,hatalmas,csúcsos tornyai némán magaslanak az üres főhajó fölé.Egzesek szerint zseniális alkotás,mások szerint beteges fantázi szüleménye.
A Sargadi Familia teljesen hagzomanyos neogótikus templomnak indult Barcelóna ’úvárosban’,épitését a ’Szent József Hiveinek Spirituális Szövetsége’ nevű társaság finanszirozta.Célja az volt,hogy dicsőitse Szent Józsefet ás a Szent Családot,mely a társadalmi rend alapját képező család jelképe.Telket vásároltak,a helyi egyház épitész, Villar elkészitette a terveket,és 1882¬ben megtortént az alapkő letétele.
Az épiteszetnek azonban rövidesen ellentétei támadtak a társasággal,és egy mindössze 31 éves fiatalember került a helyére.
A Katedrális stilusát igen nehéz lenne leirni,hiszen teljesen agyedülálló.Elemeket kölcsönöz a gótikabó,de kanyargós,húllamzó,szinte folyékony formái sokat köszönhetnek a szecessziónak.Olyan,mintha Aubrey Beardsly rajzai vagy ’Arts and Crafts’ mozgalom munkái kővé dermedtek volna.Gaudira leginkább John Ruskin és William Morris volt nagy hatással,valamint a francia neogótikus épitész,Viollet-de-Duc.
Gaudi első tenni valója az volt,hogy megnagyobbitotta a templomot.Az elhelyezkedését is szerette volna megváltoztatni,de az alapok már le voltak fektetve.Az első mint egy tiz év folyamán tovább épiteték az altemplomot,többé kevésbé gótikus stilusban.Gaudi fő ujitása a naturalisztikus diszitőelemek bevezetése volt.Az 1890-es évektől képzelete szárnyalni kezdett.Elvette Villar egyszerű elgondolásait,növény,állat, és emberalakos motimuvait.
Gaudi tervei egyre bonyolultabbak lettek A templomnak 18 csúcsos tornyot akart épiteni,a középpontban egy 167 meter magas főtoronnyal székesegyház.A tornyok a 12 apostolt, a negy evangélistát és Szűz Máriat jelképezték volna,a legmagasabb magát Krisztust.A templom három homlokzata Krisztus születését,halálát és feltámadását ábrázolta volna.
A gazdag szimbólika terv legapróbb részleiben is érvényesül.Gaudi irtózott a sima felületektől. A látogatót ámultba ejti a diszités dinamizmusa, az állatok,növények,emberi alakok,fák szövevénye,melyek minden négyzetmetert beboritanak. A templom köré kerengő szerű épületet tervezett,mely védelmezte volna a belső szentélyt az utca zajától.
A keleti homlokzat 98 méteres tornya volt a templom utlso része,amely Gaudi irányitásával készült.Még láthatta a legdélibb, Szent Barabásnak szentelt tornyot.Halála után a munka folytatódott,majd 1936-tól,a spanyol polgárháboru kitörésétől 1952-ig hosszú szünet következett. Ekkor az épitkezést újra kezték,de a templom még máig sem készült el.
A Sargadia Familia ilyenkor valóban Krisztus szavait fejezi ki kőbe faragva:’Én vagyok a világ világossága’.

Nincsenek megjegyzések: